חכם בשמש / מאת רבקה צדוק,  אחות אחראית במלר”ד גב ההר

 

מתחמם…. חם…. חם מאד!

חודשי הקיץ בשיאם, החום גם הוא בשיאו והשמש קופחת.

רגע לפני שתתחיל עונת הטיולים ונופשי הקיץ – כמה כללי זהירות בבואנו לצאת מן המזגנים אל השמש והחום הגדול.

כלל ראשון בימי השרב: אם אין צורך משמעותי לצאת בשעות שאחרי 10:00 בבקר ולפני 16:00 אחר הצהרים, פשוט אל תעשו זאת. היום נעים ולא שרבי? או שנאלצתם לצאת גם בשרב? הקפידו על “חכם בשמש”

“חכם בשמ”ש”– שאלו את הילדים שלמדו השנה את הנושא בגנים ובבתי הספר:

ח – חיפוש צל: העדיפו שהיה בצל בכל רגע אפשרי. בים או בבריכה שבו מתחת לשמשיה או סככה.

כ – כובע: מומלץ לחבוש כובע רחב שוליים או כובע עם מצחייה גדולה, שמגן גם על האוזניים, עור הפנים והעור הרגיש סביב העיניים והעורף.

מ – משקפי שמש: קרינת השמש עלולה לפגוע בעיניים , ולגרום לקמטים בעור שמסביב לעיניים, להתפתחות קטרקט (ירוד), להתפתחות גידולים בעור שסביב העין ועוד. קנו משקפי שמש עם תווית המבטיחה שהם יספקו 100% הגנת UVלעיניים ויסננו את הקרינה העל-סגולה. משקפי שמש מומלצים לשימוש בכל גיל!

ב – ביגוד מתאים: למרות החום, חשוב להתלבש כך שגופנו יהיה מכוסה ומוגן. מומלץ ללבוש חולצה בעלת שרוולים, המכסה את הכתפיים והזרועות, ומכנסיים או חצאית עד הברכיים לפחות. הבדים שמספקים את מרב ההגנה מקרני השמש הם בדים באריגה צפופה, למשל כותנה. כשנכנסים למים, חשוב ללבוש בגד ים ארוך מבד חוסם קרינה, בגד גלישה, או ביגוד מגן אחר.

ש – שעות בטוחות: המרכיב המשפיע והמשמעותי ביותר בחשיפה לשמש, הוא שעות החשיפה. לכן, כפי שנכתב בתחילת כתבה זו- מומלץ להימנע, ככל הניתן, מחשיפה לשמש בין השעות 10:00 – 16:00, בהן עוצמת הקרינה היא מרבית. אם נאלצתם לצאת לשמש בשעות מסוכנות – הקפידו על יתר כללי “חכם בשמש”.

מ – מסנן קרינה/ מקדם הגנה: קו ההגנה האחרון מפני השמש הוא מסנן הקרינה, הסופג חלק מקרני השמש או דוחה את קרניה לפני שהן פוגעות בעור. ישנם תכשירי הגנה שונים, החשוב ביותר הוא דרגת ההגנה שהם מספקים. כאשר אתם עומדים בפני אינספור האפשרויות של רכישת תכשיר הגנה בחנות, שימו לב למספר ה-SPF (מקדם ההגנה מהשמש) המצוין על התווית – עליו להיות 30 SPF ומעלה (לא נמצא יתרון משמעותי בהגנה על העור בתכשירים בעלי מקדם הגנה גבוה מ-50 SPF). כמו כן, מומלץ להשתמש בתכשירים רחבי טווח, כלומר, תכשירים המציעים הגנה משולבת נגד קרינה על-סגולה מסוג UVB ונגד קרינה על-סגולה מסוג UVA. תינוקות עד גיל חצי שנה אין לחשוף לשמש כלל פרט לשעות הבטוחות כאמור ולמשך כחצי שעה. להגנה על פעוטות ותינוקות מגיל חצי שנה ומעלה מומלץ להשתמש במסנני קרינה רחבי טווח בעלי מקדם הגנה של 30 SPF ומעלה המיועדים לתינוקות וילדים. חשוב לזכור כי מסנני הקרינה אינם חוסמים לחלוטין את קרינת השמש, ויש להשתמש בהם יחד עם כל אמצעי ההגנה האחרים

ש – שתיה מרובה: במהלך שהייה בשמש, מחוץ לבית, או במהלך פעילות גופנית, גופנו מתחמם. כשהגוף מתחמם, הוא מקרר את עצמו על ידי הזעה, וכתוצאה מכך מאבד נוזלים החיוניים לפעילותו התקינה. לכן, יש להקפיד על שתיית מים מרובה. מומלץ לשתות מים. יש לזכור כי שתיה מרובה מגנה על גופנו מהתייבשות אך לא ממכת חום.

facebook
שינוי גודל גופנים
ניגודיות