מעונות

מעונות

מעון יום הוא בית המעניק לפעוט את מכלול המענים להם הוא זקוק בהיבטים הפיזיים והרגשיים והחברתיים.

מעונות היום במועצה הינם בית חם לילדים במסגרת משפחתית וקהילתית השוקדים על יצירת הזדמנויות לאינטראקציות איכותיות ומיטביות עבור הילדים ההורים והצוותים.

 

מעונות היום המופעלים ע"י הישובים ומקבלים ליווי, הדרכה והשתלמויות צוות ממדור מעונות באגף החינוךבמועצה ופועלים תחת פיקוח של אגף מעונות במשרד העבודה והרווחה ומחויבים לנהלים שלהם.
המעון נותן מענה לילדים מגיל שלושה חודשים ועד גיל גן ומשם ממשיכים ברצף לגנים ולבתי הספר של המועצה.
בהיבט ההתפתחותי אנו רואים חשיבות בהעמדת הילד במרכז וחשיפתו למגוון רחב של גירויים, תוך משחק והנאה, בתוכנית לימודים מובנית ומדורגת.
"הגיל הרך" מהווה תשתית חינוכית משמעותית בחיי הילד והמבוגר העתידי ועל כן ההשקעה במחלקת הקדם יסודי במועצה בכלל ובמדור מעונות בפרט גדולה ביותר תוך שיתוף פעולה מלא עם הישובים המפעילים את המעונות.
בשנים האחרונות ישנה גדילה משמעותית הן במספר המעונות והן בכמות הילדים בכל מעון. כיום קיימים במועצה שלושים וארבע מעונות ובהם מתחנכים 2,100 ילדים.
בשנתיים האחרונות,  בסיוע משרד העבודה והרווחה, הוקמו 12 מעונות קבע ברמה גבוהה ועוד שישה מעונות נמצאים בתהליך בניה.

  • העבודה החינוכית טיפולית

    במעון מתקיימת פעילות חינוכית מתוכננת, בצד פעילויות המתרחשות כחלק מהטיפול השגרתי ומהתקשורת הספונטאנית של הילדים עם המבוגרים במעון, עם ילדים אחרים ועם אביזרי משחק וחומרים.
    איכות העבודה החינוכית טיפולית במעון נקבעת במידה רבה על-ידי האקלים הרגשי  במעון, מידת הפניות והרגישות של הצוות לילדים, איכות האינטראקציות לילדים שיתופי הפעולה בתוך המעון והדיאלוג עם הורים.
    מגוון ההתנסויות שחווים הילדים במעון  מעשירות את הזדמנויות הלמידה שלהם ומשפיעות על שלומם והתפתחותם בתחומים שכלי-לשוני, מוטורי, רגשי וחברתי.

    עקרונות

    כל הפעילויות החינוכיות מתוכננות לקבוצות קטנות של ילדים
    הדגש הוא על התהליך ולא על התוצר המוגמר
    עידוד הפעוטות לטיפוח שפה, דמיון, סקרנות, דימוי עצמי חיובי ועצמאות.
    דגש על הקניית הרגלים כגון: סובלנות, כבוד, שמירה על מסורת ישראל ואהבת הזולת
    הקניית הרגלים כגון: סדר וניקיון, אכילה נכונה, הרגלי שינה וחינוך לעצמאות.

    קווים מנחים
    • סביבה פיזית בטוחה, מעודדת מבחינה רגשית ומאתגרת מבחינה שכלית.
    • סדר יום קבוע ומותאם להתפתחות הילדים.
    • קשר אנושי ואישי חם ואוהב.
    • אמון בסיסי בילד כלומד עצמאי ויוזם.
    • מעורבות הילד בכל הפעולות עם המטפלת.
    • מתן כבוד לילד.
    • שיתוף הורים ויצירת תקשורת פתוחה בין הבית למעון.
  • רישום למעונות
    הרישום למעונות מתבצע במקביל: רישום בישוב ורישום באתר משרד התמ"ת.
    על מנת להירשם במשרד התמ"ת יש צורך באישור קבלה למעון חתום ע"י מנהלת המעון
    לטופס קבלה למעון לחצו כאן
    לרישום במשרד התמ"ת לחצו כאן
    להנחיות לרישום וחוזה מול ההורים לחצו כאן

  • פרויקטים מיוחדים במעונות

    תכנית איתור:
    מטרתה של תכנית האיתור היא לקבל תמונת מצב  על ילדי המעונות מהפן ההתפתחותי ונעשית במסגרת תכנית 360 של הרשות.
    במסגרת התכנית מגיעות תרפיסטיות מהמכון להתפתחות הילד בברקן במטרה לאתר ילדים שלהם קושי התפתחותי. המאתרות מגיעות פעמיים בשנה ועורכות תצפית על כלל ילדי המעון.
    בתום התצפיות מקבל צוות המעון הדרכה לעבודה עם הילדים שאותרו. בנוסף המאתרות מגישות דוח למעון ובו המלצות להמשך טיפול ומעקב.
    תכנית זו מאפשרת גילוי מוקדם של קשיי התפתחות ומאפשרת טיפול בבעיות שעולות בשלב הראשוני שלהם.

     

    השתלמויות והכשרת צוותים:
    המועצה מספקת שירותי הדרכה ופקוח למעונות. במסגרת זו מלווה את המעונות מדריכה מטעמינו שעורכת תצפיות ומדריכה את הצוותים והמנהלת בעבודה השוטפת.
    בנוסף מתקיים מערך של השתלמויות בשעות אחהצ עבור מטפלות המעון שבמסגרתו מקבלות המטפלות הכשרה בנושאים שונים בגיל הרך. השנה עסקו הצוותים בהדרכה מתמשכת של ליווי התפתחותי, הכשרות בתחום הריתמוסיקה והרחבה על עולמו הפנימי של הילד.

     

    הכשרת מנהלות מעון:
    יחד עם מערך ההשתלמויות לכלל המעון, מקבלות המנהלות אחת לחודש השתלמות המלווה גם בלימוד עמיתים. בשנה האחרונה עברו המנהלות קורס גישור במרכז הגישור הישראלי באוניברסיטת תא. נוסף על הגישור הוכשרו המנהלות יחד עם המאתרות של המכון להתפתחות הילד ביום עיון משותף  וכן ערכו סיור במספר מעונות לצורך למידה משותפת.

facebook
שינוי גודל גופנים
ניגודיות